Procese Mănăstirea Dealu cu Ioniță Butcă, c. 1855

Creat de Kefalus, Feb 06, 2025, 08:25 PM

« precedentul - următorul »

Kefalus

Salutare,

Stiu ca cer cam mult, am 2 dosare pentru un stramos de al meu Ionita Butca, din pacate nu stiu nimic despre el si nu am gasit altceva.
A avut 2 procese cu Manastirea Dealu destul de vechi, sunt scrise cu alfabetul chirilic si nu inteleg mai nimic.
Pozele sunt facute de mine acum vreo 10 ani cand am fost la arhivele din Bucuresti.
M-ar interesa daca este scris ceva despre el, cum ar fi varsta, familie etc. date care m-ar ajuta mai departe.
Daca este cineva dispus sa se uite prin ele si sa faca pe detectivul pentru mine.

Kefalus

partea 2

Kefalus

partea 3

Kefalus

partea a 4-a

Kefalus

Mai am poze daca este cineva interesat sa ajute.

Andrei Jipa

#5
Citind printre rânduri:

Primul dosar postat, #24/1857 se referă la încălcarea moșiei Mănăstirii Dealu de către Ioniță Butcă, clăcaș pe moșia mănăstirii. Începând din 1853, a tăiat pădurea și a sădit pomi pe moșia mănăstirii.

Al doilea, din 28 Nov 1853: Ioniță Butcă, clăcaș al mănăstirii, a fost dojenit după cuviință pentru sădirea de pruni. Prunii au rămas ai mănastirii dar nu au fost îngrijiți. Apoi Ioniță Butcă a continuat să cultive pruni pe un pogon de pădure al mănăstirii pretinzând că îl are cumpărat cu un zapis adeverit de tribunal.

Al treilea, 1144/10 Jul 1857: face referire la aceeași speță. Menționează un hotarnic Nicolae Chirculescu, în lipsa căruia Ioniță Butcă a pus momâi în dosul cimitirului. Și se cere o nouă hotărnicie în prezența părintelui Iconom și a paznicilor poterei.

Al patrulea, cel pe verde, din august 1857, pare o adresă către avocatul public pentru a se prezenta la o cercetare la fața locului în speța încălcării moșiei mănăstirii de către Ioniță Butcă

Kefalus

Citat din: stratocaster din Apr 26, 2025, 07:19 AMCitind printre rânduri:

Primul dosar postat, #24/1857 se referă la încălcarea moșiei Mănăstirii Dealu de către Ioniță Butcă, clăcaș pe moșia mănăstirii. Începând din 1853, a tăiat pădurea și a sădit pomi pe moșia mănăstirii.

Al doilea, din 28 Nov 1853: Ioniță Butcă, clăcaș al mănăstirii, a fost dojenit după cuviință pentru sădirea de pruni. Prunii au rămas ai mănastirii dar nu au fost îngrijiți. Apoi Ioniță Butcă a continuat să cultive pruni pe un pogon de pădure al mănăstirii pretinzând că îl are cumpărat cu un zapis adeverit de tribunal.

Al treilea, 1144/10 Jul 1857: face referire la aceeași speță. Menționează un hotarnic Nicolae Chirulescu, în lipsa căruia Ioniță Butcă a pus momâi în dosul cimitirului. Și se cere o nouă hotărnicie în prezența părintelui Iconom și a paznicilor poterei.

Al patrulea, cel pe verde, din august 1857, pare o adresă către avocatul public pentru a se prezenta la o cercetare la fața locului în speța încălcării moșiei mănăstirii de către Ioniță Butcă


Multumesc! Interesant dar banuiesc ca nu sunt date utile pentru arbore, gen varsta, familie etc.
O sa mai pun cateva file din cele 2 dosare, poate o fi ceva util.

Kefalus

Partea a 5-a

Kefalus

Partea a 6-a

Kefalus

Partea a 7-a

Andrei Jipa

#10
CitatMultumesc! Interesant dar banuiesc ca nu sunt date utile pentru arbore, gen varsta, familie etc.

Depinde ce considerați util pentru arborele dumneavoastră genealogic. Într-adevăr, pentru o simplă diagramă, nu par a fi informații care să o extindă. Dar genul acesta de documente mie mi se par extrem de valoroase pentru că pot da indicii pentru completarea unei schițe biografice. Contribuie atât cu informații clare (cum ar fi că era clăcaș mănăstiresc, că era activ în anii 1850), cât și asupra personalității și condiției lui, având în vedere faptele menționate în acte. Astfel de informații nu prea reies din simple acte de stare civilă.


Documentul 10, datat 12 iunie 1859, e o adresă către avocatul public al districtului și menționează că în hotărnicia lui Ioniță Butcă nu se vorbește despre vecinătatea cu mănăstirea Dealu. E invitat să își scoată singur o copie după document.

Andrei Jipa

#11
Documentul 13, datat 19 august 1861, e redactat într-un alfabet de tranziție, apropiat de cel latin. E o adresă către procuratorul public al districtului Dâmbovița, pe care îl citează să participe la data de 24 octombrie la fața locului cu acte și dovezi pentru proprietatea mănăstirii Dealu care atinge proprietatea pe care Ioniță Butcă o are în Valea Aurei Ovreici*. Mai menționează că e singura citație, și că dacă nu se va prezenta la soroc, hotărnicia se va face in absența lui.

*editat 26 Mai 2025: E vorba de Valea Ovreici. Cuvântul fiind despărțit, am omis inițial ultimele două litere

Andrei Jipa

#12
Citat din: Kefalus din Apr 27, 2025, 12:20 AMPartea a 5-a

Actual 9 e destul de greu de descifrat. No. 213 / 6 mai 1859, adresat părintelui iconom (?) cred. Subiectul este in mare că în hotărnicia lui Ioniță Butcă nu e menționată mănăstirea, și că trebuie făcută o noua hotărnicie in care să figureze și mănăstirea ca vecină

Andrei Jipa

#13
Citat din: Kefalus din Apr 27, 2025, 12:21 AMPartea a 6-a
Primul document de aici, No. 8121 / 16 nov. 1859, are antetul tribunalului Dâmbovița. Este o citație către avocatul public al orașului să se prezinte la tribunal împreună cu Ioniță Butcă la data de 5 ianuarie 1860 pentru hotărnicia proprietății lui din Valea Ovreici. Iar dacă nu se prezintă, hotărnicia se va face în lipsă.

Kefalus

Multumesc inca o data pentru ajutor! Si mie mi s-a parut interesant dar speram si la alte date biografice totusi inca nu am reusit sa determin gradul de rudenie cu siguranta. Banuiala mea este ca ar fi un stra-stra-strabunic pentru mine.

Ar fi asa Victor Butcă bunic nascut 1920 -> Ion Butcă strabunic nascut 1883 -> Chirita Butcă stra-strabunic -> Ioniță Butcă stra-stra-strabunic???

Din ce am vazut acest Ioniță Butcă a fost un personaj, mai sunt 2 dosare de la tribunalul din Dambovita pe care inca nu le detin, dar tot planuiesc sa ajung la arhivele din Targoviste pentru cercetare.

DB-F-00001-1-1832-123 din 1832 Costache Mărculescu cu Ioniță Butcă și tovarășii săi pentru furt.
DB-F-00001-1-1835-136 din 1835 Ioniță Butcă din Mahala cu țiganii medelnicerului Ioan Cioranu pentru bătaie.