Forum genealogica.ro

General => Proiectul Genealogica.ro => Subiect creat de: Andrei Jipa din Iun 06, 2025, 05:43 PM

Titlu: Surse diverse
Scris de: Andrei Jipa din Iun 06, 2025, 05:43 PM
Salutare

Mi se par extrem de interesante transcrierile diverselor documente istorice cum sunt aici:
https://forum.genealogica.ro/index.php?topic=247.0
https://forum.genealogica.ro/index.php?topic=156.0
https://forum.genealogica.ro/index.php?topic=269.0
https://forum.genealogica.ro/index.php?topic=202.0
https://forum.genealogica.ro/index.php?topic=175.0

Hotărnicii, zapise, acte de vânzare, jalbe, procese, izvoade, citații, registre, chitanțe, condici, etc.

Majoritatea fac referire la nume de persoane și detalii despre starea lor, și includ adesea relații de rudenie care pot fi valoroase pentru cercetarea genealogică.

Și-ar putea găsi un loc pe genealogica.ro? Poate o secțiune cu surse diverse, cu taguri pentru numele și locurile care apar în text, care să apară la rezultatele căutărilor.
Titlu: Re: Surse diverse
Scris de: andreicucuruz din Iun 07, 2025, 03:25 PM
Da, m-am gândit și eu la o secțiune diferită (e.g. documente istorice). Ideea e că aici aș vrea neapărat ca utilizatorul să poată completa direct un formular de introducere în baza de date, cu textul asociat documentului, imagini, eventual tag pentru tipul de document (e.g. hotărnicie, zapis de vânzare, jalbă, etc.), sursa și persoanele / localitățile asociate. E o întrebare dacă încercăm să menținem structura curentă în jurul evenimentului sau nu.
Titlu: Re: Surse diverse
Scris de: Andrei Jipa din Iun 09, 2025, 08:22 PM
Un formular de trimitere ar fi grozav.

Cred că ar fi interesantă și păstrarea structurii curente pentru persoanele din document.

Pentru documente, mă gândesc că ar trebui un tabel separat în baza de date pentru: sursă, titlu, loc, data, tip, textul transcris, imagini, observații și contributor. Și ar trebui alocat ID-ul unui eveniment pentru fiecare document. Acest eveniment să aibă automat aceeași dată, loc, sursă și tip. Și să aibă alocate persoanele aferente.

Eu mă gândeam însă că textul propriu-zis și evenual imaginile să fie prezentate pe wiki. Acolo cred că pot fi mai frumos editate, textul poate fi formatat, și pot fi puse linkuri către alte documente sau către baza de date, fie că apar în text menționate, fie că sunt identificate de editor ca fiind de interes. Și pot apărea și mai multe surse și referințe în bibliografie. În cazul acesta, în baza de date ar fi suficient un link către pagina wiki aferentă. 

Există câteva colecții de documente editate și disponibile online (Documenta Romaniae Historica, Documente privind istoria României, Uricariul, etc.) care ar putea fi cumva integrate.
Titlu: Re: Surse diverse
Scris de: andreicucuruz din Iun 10, 2025, 10:45 AM
Dacă luăm informațiile prin formular, atunci e un proces dinamic și, dacă e să afișăm și pe wiki, la fiecare trimitere de formular trebuie să creăm automat o pagină de wiki după un șablon (prin api-ul MediaWiki). La asta te referi (o pagină pentru fiecare document?). Va putea fi editat formatul în mod particular în sensul în care cineva merge pe fiecare pagină și editează manual. În rest, pagina wiki va fi creată automat după un șablon prestabilit.

La fel, un șablon de afișare se poate crea și pe site-ul principal, eventual cu posibilitățile de care spui: să poți lega documente între ele, să adaugi referințe, poate să editezi forma de afișare (cu un editor WYSIWYG).

De acord, ar fi puncte pro/contra pentru ambele variante. Nu cred că putem afișa în ambele părți fiindcă am avea probleme pe partea de SEO cu conținut duplicat.